HISTORIA SZTUKI ŚREDNIOWIECZNEJ - KIERUNKI ARTYSTYCZNE
K o n s e r w a c j a i R e s t a u r a c j a D z i e ł S z t u k i, I rok
K i e r u n k i a r t y s t y c z n e, I rok
_________
Wykład, 45 godz.
semestr letni - środa, 8.00-11.00, Sala Tymona
P R O W A D Z Ą C Y: dr hab. Monika Jakubek-Raczkowska / mgr Tomasz Kowalski
___________

W A R U N K I Z A L I C Z E N I A P R Z E D M I O T U
Przedmiot kończy się egzaminem po II semestrze, weryfikującym znajomość treści kształcenia.
Części składowe egzaminu: rozpoznawanie zabytków na slajdach z datowaniem do półwiecza oraz rozwinięcie podanego zagadnienia o charakterze problemowym.
L I N K O W N I A
HISTORIA SZTUKI ŚREDNIOWIECZNEJ - TERMINY
Objaśnianie terminologii, dotyczącej sztuki i kultury średniowiecza i Bizancjum jest elementem zaliczenia przedmiotu.
Opracowanie pojęć (w ramach do pracy własnej studenta) należy oprzeć o treści wykładów oraz podanych opracowań słownikowo-encyklopedycznych. W miarę możliwości należy wykładnię uzupełnić o przykłady z zakresu sztuki / ikonografii].
Znajomość pojęć będzie weryfikowana w ramach ćwiczeń z historii sztuki średniowiecznej powszechnej.
Typy architektoniczne
baptysterium
donżon
kampanila
katholikon
kościół dwuchórowy
Norman castle keep
palatium (Pfals)
rotunda
Części budowli
ambit
apsyda
chór schodkowy (benedyktyński)
chór obejściowy
diakonikon
dormitorium
gdanisko
ecclesia exterior
ecclesia interior
kapitularz
kruchta
krypta
narteks (eso-, egzo-)
pastoforia (prothesis i diakonikon)
prezbiterium (i hierateion)
refektarz
prothesis
skevophylakion
transept
Westbau
Westwerk
wirydarz
Techniki i konstrukcje
alternacja podpór
biforium
fasada ekranowa / parawanowa
nawa i przęsło
pendentyw
przypora (szkarpa)
ryzalit (i pseudoryzalit)
system przechodzący
system przyporowo-odporowy
system wiązany
trikonchos
triforium
trompa
układ bazylikowy (i pseudobazylikowy)
układ halowy
Elementy i detale architektoniczne
archiwolta
fartuszek benedyktyński
filar wiązkowy
fryz arkadkowy
fryz kostkowy (szachownicowy)
galeria arkadkowa (Zwergengallerie, galeria karłowata)
gargulec
lektorium
leoni stilofori
maswerk
maska plująca labrami
nadproże
ościeża
pinakiel
pillier-cantonée
portal kolumnowo-schodkowy (kolumnowo-uskokowy)
portal prowansalski
pseudoprotiro
protiro
rozeta
spolia
statue-colonne
trumeau
tympanon
wimperga
żabki (czołganka)
Wyposażenie i wystrój wnętrz sakralnych na Zachodzie
antependium
lektorium
monstrancja wieżowa
pentaptyk
predella
relikwiarz
relikwiarz „mówiący“
relikwiarz architektoniczny
retabulum
stalle
stipes
świecznik kołowy
trybularz
tryptyk
Wyposażenie i wystrój wnętrz sakralnych na Wschodzie
acheiropoietoi
asteriskos
diskos
ikona
ikona kalendarzowa
ikonostas
klejma
polikandylion / polikandela
proskomidion / żertwiennik
ripidion
stauroteka
solea
synthron
templon
trapeza / priestoł
Kodykologia
bas-de-page
brewiarz
codex aureus
codex purpureus
drôlerie
ewangeliarz
ewangelistarz
floratura
godzinki
graduał
inicjał
kanony Euzebiusza
kodeks rękopiśmienny
martyrologion
menologion
mszał
„portret autorski”
psałterz
oprawa
typikon
wypustka marginalna
Złotnictwo
emalia
inkrustacja
kaboszon
granulacja
repusowanie (trybowanie)
Zjawiska artystyczne
Backsteingotik
corrente comasca
decorated style
Early English
gotyk płomienisty (flamboyant)
Norman style
Perpendicular style
protorenesans toskański
renesans karoliński
I system gotycki
II system gotyki
III system gotycki (rayonnant / gotyk promienisty)
MYŚLICIELE I LUDZIE KOŚCIOŁA
św. Ambroży
św. Bazyli Wielki
św. Bernard z Clairvaux
św. Bonawentura
św. Grzegorz Wielki
Euzebiusz z Cezarei
Focjusz
św. Jan Chryzostom
św. Jan Damasceński
Prokopiusz z Cezarei
św. Teodor Studyta
św. Tomasz z Akwinu
Terminy religijne Kościoła Wschodniego
arianizm
Filioque
monofizytyzm
nestorianizm
Pierwsze [Małe] Wejście
prosfora
Proskynesis
Prothesis / Proskomidia
Trishagion
Wielkie Wejście
HISTORIA SZTUKI ŚREDNIOWIECZNEJ - PUBLIKACJE ONLINE
O c h r o n a D ó b r K u l t u r y, I rok 1 st.
__________
Wykład, 90 godz.
P R O W A D Z Ą C Y: dr hab. Monika Jakubek-Raczkowska
Ćwiczenia, 30 (powszechna) + 30 (polska)
P R O W A D Z Ą C Y: mgr Tomasz Kowalski, dr hab. Juliusz Raczkowski
Sztuka średniowiecza łacińskiego
ARTYKUŁY NAUKOWE I PUBLIKACJE DOSTĘPNE ON-LINE
Husband T., The art of illumnation: the Limbourg brothers and the Belles Heures of Jean de France, duke de Berry >>
Jarzewicz J., O dwóch niewielkich książkach... online>>
Jasiński K., Kielich płocki z pateną >>
Knapiński R., Rewindykowany kielich z patena ufundowany dla katedry płockiej.... >>
Nowiński J., Lapides vivi, Deus est lux, ecclesia est paradisus – kościół cysterski w średniowieczu nośnikiem znaczeń symbolicznych>>
Testard O., Le Porte Miegeville de Saint-Sernin a Touluse... >>
ARTYKUŁY NAUKOWE DOSTĘPNE W BAZIE JSTOR (z sieci UMK)
SZTUKA KAROLIŃSKA I OTTOŃSKA
Gaehde Joachim E, The Bible of San Paolo fuori le mura in Rome: Its Date and Its Relation to Charles the Bald [1966] >>
Otto Rita, Zur stilgeschichtlichen Stellung des Arnulf-Ciboriums und des Codex aureus aus St. Emmeram in Regensburg [1952] >>
Powell Katherine B., Observations on a Number of Liuthar Manuscripts [1971] >>
SZTUKA ROMAŃSKA
Conant Keneth J., The apse at Cluny [1932] >>
Buschhausen Helmut, The Klosterneuburg Altar of Nicholas of Verdun: Art, Theology and Politics [1974] >>
Denny Don, The Last Judgment Tympanum at Autun: Its Sources and Meaning [1982] >>
Denny Don,The Date of the Conques Last Judgment and Its Compositional Analogues [1984] >>
Forsyth Ilene, The Vita Apostolica and Romanesque Sculpture: Some Preliminary Observations [1986] >>
Hersey Carl K., The Church of Saint-Martin at Tours (903-1150) [1943] >>
Johnson Danielle, The Analysis of Romanesque Architectural Sculpture: Verifying the Steps of a Methodology [1989] >>
Kain Evelyn,The Marble Reliefs on the Façade of S. Zeno, Verona [1981] >>
Kenaan-Kedar Nurith, The Margins of Society in Marginal Romanesque Sculpture [1992] >>
McAleer Philip, Romanesque England and the Development of the Façade Harmonique [1984] >>
Nilgen Ursula, Theologisches Konzept und Bildorganisation im Evangeliar Heinrichs des Löwen [1989] >>
Sauerländer Willibald, Über die Komposition des Weltgerichts-Tympanons in Autun [1966] >>
Sauerländer Willibald, Spätstaufische Skulpturen in Sachsen und Thüringen. Überlegungen zum Stand der Forschung >>
Schaefer Herwin, The Origin of the Two-Tower Façade in Romanesque Architecture [1945] >>
Westermann-Angerhausen Hiltrud, Spolie und Umfeld in Egberts Trier [1987] >>
Werckmeister O.K., Cluny III and the Pilgrimage to Santiago de Compostela [1988] >>
Zarnecki Georg, Germanic Animal Motifs in Romanesque Sculpture [1990] >>
SZTUKA GOTYCKA
Bath Michael, Imperial renovatio Symbolism in the "Très riches heures" [1987] >>
Beer E.S., Gothic: Origin and Diffusion of the Term; The Idea of Style in Architecture [1948] >>
Boockmann Hartmut, Bemerkungen zu den nicht polychromierten Holzbildwerken des ausgehenden Mittelalters [1994] >>
Cahn Walter, The Tympanum of the Portal of Saint-Anne at Notre Dame de Paris and the Iconography of the Division of the Powers in the Early Middle Ages [1969] >>
Clarke M. V.,The Wilton Diptych [1931] >>
Ehresmann Donald, Medieval Theology of the Mass and the Iconography of the Oberwesel Altarpiece [1997] >>
Fassler Margot, Liturgy and Sacred History in the Twelfth-Century Tympana at Chartres [1993] >>
Gaposchkin Cecilia, The King of France and the Queen of Heaven: The Iconography of the Porte Rouge of Notre-Dame of Paris [2000] >>
Gillerman Dorothy, The Clôture of the Cathedral of Notre-Dame: Problems of Reconstruction [1975] >>
Hinkle William M., The Cosmic and Terrestrial Cycles on the Virgin Portal of Notre-Dame [1967] >>
Hoffmann Konrad, Zur Entstehung des Königsportals in Saint-Denis [1985] >>
Kimpel Dieter, Suckale Robert, Die Skulpturenwerkstatt der Vierge dorée am Honoratusportal der Kathedrale von Amiens [1973] >>
Reuss Gabriella, 'La Dame à la licorne': Tapisserien als Kunstform des aufstrebenden Bürgertums >>
Rickard Marcia, The Iconography of the Virgin Portal at Amiens [1983] >>
Sand Alexia, Vision, Devotion, and Difficulty in the Psalter Hours "Of Yolande of Soissons" [2005] >>
Sauerländer Wilibald, Sculpture on Early Gothic Churches: The State of Research and Open Questions [1970] >>
Sauerländer Wilibald, "Antiqui et Moderni" at Reims [2003] >>
Šedinová Hana, The Precious Stones of Heavenly Jerusalem in the Medieval Book Illustration and Their Comparison with the Wall Incrustation in St. Wenceslas Chapel [2000] >>
Sommers Wright Georgia, The Tomb of Saint Louis [1971] >>
Spitzer Laura, The Cult of the Virgin and Gothic Sculpture: Evaluating Opposition in the Chartres West Facade Capital Frieze [1994] >>
Weiss Daniel H., Architectural Symbolism and the Decoration of the Ste.-Chapelle [1995] >>
Wixom Wiliam D., A Gothic Madonna from Lorraine [1974] >>
Wixom Wiliam D., Medieval Sculpture at the Metropolitan 800 to 1400 [2005] >>
MALARSTWO NIDERLANDZKIE XV WIEKU
Carroll Margaret D., "In the Name of God and Profit": Jan van Eyck's Arnolfini Portrait [1993] >>
Freeman Margaret B., The Iconography of the Merode Altarpiece [1957] >>
Lane Narbara G., Rogier's Saint John and Miraflores Altarpieces Reconsidered [1978] >>
Marrow James, Symbol and Meaning in Northern European Art of the Late Middle Ages and the Early Renaissance [1986]>>
Sztuka bizantyńska
ARTYKUŁY NAUKOWE I PUBLIKACJE DOSTĘPNE ON-LINE
- RAVENNA Ravenna in Late AntiquityIN LATE ANTIQUITY cambridge
- ANNA RÓŻYCKA BRYZEK, Przeciw stereotypom myślenia o sztuce bizantyńskiej opoka.org.pl
- MARIA OŁDAKOWSKA, Mikołaj jako Imago Dei i Vir Dei... www.kul.lublin
- WIKTOR OSTASZ, Perły wśród jedwabi, Prace Hist.-Arch. Rzeszów, t. 18
- ks. JANUSZ CZERSKI, Biblia w liturgii Jana Chryzostoma... >>
- ks. JANUSZ CZERSKI, Mistagogia liturgii Jana Chryzostoma... >>
- P.A. FEVRIER, Sarcophages d'Arles >>
- J. A. COTSONIS, Byzantine Figural Processional Crosses >>
- THE GLORY OF BYZANTIUM googlebooks>>
- BYZANTIUM. FAITH AND POWER Met>>
- PERCEPTIONS OF BYZANTIUM Met>>
- Technologia bizantyńskich mozaik Brit. Mus.>> Uni Sussex>>
ARTYKUŁY NAUKOWE DOSTĘPNE W BAZIE JSTOR (z sieci UMK)
__________
SZTUKA WCZESNOCHRZEŚCIJAŃSKA I WCZESNOBIZANTYŃSKA
Fundacja Konstantynopola 1
Porfirowe grupy tetrarchów 1 2
Codicili 1
Plakiety cesarzowej Ariadny 1
Rzym i Konstantynopol w sztuce późnoant. 1
Porfirowa kolumna Konstantyna w Konstantynopolu 1 2
Cokół obelisku Teodozjusza 1
Poklasyczna produkcja artystyczna 1
Złota Brama w Konstantynopolu 1
Pochówki cesarskie w Konstantynopolu 1
Idea "Nowego Rzymu" 1 2 3 4
Płyty srebrne z cyklem Dawida 1
Rawenna 1 (program budowlany Teodoryka)
Plastyka
Cameron Averil, Images of Authority: Elites and Icons in Late Sixth-Century Byzantium, Past & Present, No. 84 (Aug., 1979), pp. 3-35 >>
Cutler Anthony The Right Hand's Cunning: Craftsmanship and the Demand for Art in Late Antiquity and the Early Middle Ages, 'Speculum', Vol. 72, No. 4 (Oct., 1997), pp. 971-994 >>
Weitzmann Kurt, Ševčenko Ihor, The Moses Cross at Sinai, Dumbarton Oaks Papers, Vol. 17 (1963), pp. 385-398 >>
Konstantynopol
Downey Glanville, The Builder of the Original Church of the Apostles at Constantinople: A Contribution to the
Criticism of the "Vita Constantini" Attributed to Eusebius, Dumbarton Oaks Papers, Vol. 6 (1951), pp. 51+53-80 >>
Bassett Sarah Guberti, The Antiquities in the Hippodrome of Constantinople, Dumbarton Oaks Papers, Vol. 45 (1991), pp. 87-96 >>
__________
HAGIA SOPHIA W KONSTANTYNOPOLU
Charles Martin A., Hagia Sophia and the Great Imperial Mosques, 'The Art Bulletin', Vol. 12, No. 4 (Dec., 1930), pp. 320-345 >>
Mango Cyril, Parker John, A Twelfth-Century Description of St. Sophia, Dumbarton Oaks Papers, Vol. 14 (1960), pp. 233-245 >>
Morey Charles Rufus, The Mosaics of Hagia Sophia, 'The Metropolitan Museum of Art Bulletin New Series, Vol. 2, No. 7 (Mar., 1944), pp. 201-210 >>
Oikonomidès Nicolas, Some Remarks on the Apse Mosaic of St. Sophia,'Dumbarton Oaks Papers', Vol. 39 (1985), pp. 111-115 >>
Taft Robert, The Liturgy of the Great Church: An Initial Synthesis of Structure and Interpretation on the Eve of Iconoclasm, 'Dumbarton Oaks Papers', Vol. 34/35 (1980/1981), pp. 45-75 >>
Taylor Rabun, A Literary and Structural Analysis of the First Dome on Justinian's Hagia Sophia, Constantinople, 'Journal of the Society of Architectural Historians', Vol. 55, No. 1 (Mar., 1996), pp. 66-78 >>
Xydis Stephen G., The Chancel Barrier, Solea, and Ambo of Hagia Sophia, 'The Art Bulletin', Vol. 29, No. 1 (Mar., 1947), pp. 1-24 >>
__________
SZTUKA OKRESU ŚREDNIOBIZANTYŃSKIEGO
Ikona w liturgii 1
Architektura Rusi Kijowskiej 1
Ikona Matki Boskiej Włodzimierskiej 1
Sztuka Serbii, Gruzji, Armenii 1
__________
SZTUKA OKRESU PÓŹNOBIZANTYŃSKIEGO
Złotnictwo doby Paleologów 1
ŹRÓDŁA online
Aleksjada Anny Komneny wersja ang.
KOŚCIÓŁ WSCHODNI
LITURGIA JANA CHRYZOSTOMA PO POLSKU (prawosławny serwis internetowy)
OFICJALNA STRONA KOŚCIOŁA PRAWOSŁAWNEGO W POLSCE
http://www.orthodox.pl/
OFICJALNA STRONA EKUMENICZNEGO PATRIARCHATU KONSTANTYNOPOLA
http://www.ecupatriarchate.org/
MUZYKA LITURGICZNA
http://www.ec-patr.net/en/
Więcej artykułów…
- HISTORIA SZTUKI ŚREDNIOWIECZNEJ - PRZYDATNE LINKI
- ELEMENTY I DETALE - BIBLIOGRAFIA
- BIBLIOGRAFIA - Architektura Wnętrz
- WYKAZ TERMINÓW - Architektura Wnętrz
- ARCHITEKTURA I WYSTROJE W UJĘCIU HISTORYCZNYM - ŚREDNIOWIECZE I BIZANCJUM
- WYKAZ TERMINÓW - SZTUKA WCZESNOCHRZEŚCIJAŃSKA...
- ARCHITEKTURA I WYSTROJE W UJĘCIU HISTORYCZNYM - STAROŻYTNOŚĆ I WCZESNE CHRZEŚCIJAŃSTWO
- PRACE MAGISTERSKIE od 2011
- SEMINARIUM MAGISTERSKIE (2)
- WYKAZ TERMINÓW - Architektura Wnętrz
- ZAJĘCIA TERENOWE - ŚREDNIOWIECZNE KOŚCIOŁY TORUNIA
- HISTORIA I ZNAWSTWO RZEŹBY - TEKSTY ONLINE
- HISTORIA I ZNAWSTWO RZEŹBY - MATERIAŁ ILUSTRACYJNY ONLINE
- HISTORIA RZEŹBY OD PREHISTORII DO CZASÓW NOWOŻYTNYCH
- HISTORIA SZTUKI ŚREDNIOWIECZNEJ POLSKIEJ
- ELEMENTY I DETALE ARCHITEKTONICZNE W ROZWOJU HISTORYCZNYM
- Historia rzeźby od prehistorii do końca średniowiecza
- KONWERSATORIUM IKONOGRAFICZNE
- KONWERSATORIUM Z HISTORII SZTUKI ŚREDNIOWIECZNEJ
- Sztuka Kościoła Wschodniego


